KALAS

28 04 2012
Tänkte jag skulle sammanfatta lite det jag har lärt mig på löpträningen. Vi har tränat enligt KALAS-metoden.

K-Knävinkel
A-Armar
L-Lutning
A-Avslappning
S-Svanskota

Knävinkel
Knäet ska vara främsta punkten på benet, men ska inte sätta ner foten framför knäet, då får man en bromsande effekt. Man ska springa ett hjul alt som en struts.

Armar
Pendla rakt med armarna, inte ut åt sidorna, då måste man kompensera det i benen. Ca 90 graders vinkel i armbågen, som aldrig ska röra sig bakom kroppen. Blir du trött i benen, spring med armarna! Ökar du frekvensen i armpendlingen ökar benen per automatik.

Lutning
Tyckte denna var lite luddig, men det gällde lutningen i fotbladet. Man stog jämfota och lutade sig framåt, den lutning man hade i foten när man höll på att tippa över, dvs tog ett steg, den skulle man försöka ha i varje steg.

Avslappning
Missade detta tillfället, men jag snappade upp att man skulle se ut som Usain Bolt i ansiktet. 😛

Svanskota
Eller snarare höft. Man skulle skjuta fram/upp höften och dra in svanskotan. Som min cirkeltränare säger, försöka kissa uppåt. Det för att öppna upp höften och inte hindra benrörelsen.

Sist men inte minst, sträck på dig! Man ska se snygg ut när man springer!

Annonser




Intervaller

27 04 2012
Igår hade vi sista träningen med Jessica Gylfe. Regnet öste ner och det kändes sådär roligt att ge sig ut i det! Speciellt om man som jag inte har riktiga träningskläder utan mjukisbyxor och hoodie.

Började med lite uppvärmning och teknikövningar. Sen körde vi 3-2-1 intervaller x2. Sprang i 3 min åt ena hållet, ritade ett sträck och pausade 1 min. Sen sprang vi först 2 min tillbaka, nytt sträck och vila, och sist 1 min tillbaka. Därefter gjorde vi samma sak igen och då gällde det att komma längre än sitt tidigare sträck. Jag lyckades och kände mig sjukt nöjd efteråt, även om det var väldigt jobbigt längs vägen.

Nu blir det ”vila” dvs bara promenader fram till loppet på tisdag.





Det närmar sig…

25 04 2012
Nu är det lite mindre än en vecka kvar till Växjöloppet. Igår sprang jag 7,5km. Det var jobbigt i benen, men inte så farligt i andningen. Imorgon är det löpträning för sista gången.




Bra träningspass!

18 04 2012
Igår hade jag ett riktigt härligt träningspass! Började lugnt och försiktigt och försökte hålla det så. Kände mig lätt i benen och kilometrarna bara försvann. Det var först lite i slutet som det började bli tungt men då ökade jag bara ännu mer och spurtade sista biten.

Sen fick jag en komplimang från en som brukar vara med på löpträningen. Han tyckte jag var jätteduktig!





Halvvägs!

9 04 2012
Idag har jag sprungit halva Växjöloppet. 5km på löpbandet. Började bra och jag körde på ganska hårt, så i slutet blev jag stum i benen och tappade hållningen. Men jag kämpade på och tillslut var pinan över!

34.56 min tog det! Snitthastighet 8.82 km/h. Tempo 6 min 48 sek/km. Känns rätt bra!