KALAS

28 04 2012
Tänkte jag skulle sammanfatta lite det jag har lärt mig på löpträningen. Vi har tränat enligt KALAS-metoden.

K-Knävinkel
A-Armar
L-Lutning
A-Avslappning
S-Svanskota

Knävinkel
Knäet ska vara främsta punkten på benet, men ska inte sätta ner foten framför knäet, då får man en bromsande effekt. Man ska springa ett hjul alt som en struts.

Armar
Pendla rakt med armarna, inte ut åt sidorna, då måste man kompensera det i benen. Ca 90 graders vinkel i armbågen, som aldrig ska röra sig bakom kroppen. Blir du trött i benen, spring med armarna! Ökar du frekvensen i armpendlingen ökar benen per automatik.

Lutning
Tyckte denna var lite luddig, men det gällde lutningen i fotbladet. Man stog jämfota och lutade sig framåt, den lutning man hade i foten när man höll på att tippa över, dvs tog ett steg, den skulle man försöka ha i varje steg.

Avslappning
Missade detta tillfället, men jag snappade upp att man skulle se ut som Usain Bolt i ansiktet. 😛

Svanskota
Eller snarare höft. Man skulle skjuta fram/upp höften och dra in svanskotan. Som min cirkeltränare säger, försöka kissa uppåt. Det för att öppna upp höften och inte hindra benrörelsen.

Sist men inte minst, sträck på dig! Man ska se snygg ut när man springer!


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: