Tävlingstempo

28 06 2012

Igår såg jag fram emot en löprunda igen. Ett tempopass stod på schemat.

Omständigheter gjorde dock att jag var tvungen att gå en 2h lång promenad först. Sen kände jag mig inte så pigg.

Satt en stund och segade och velade i soffan. Men sen sprack molntäcket upp och solen tittade fram, så sent om sider, efter kl 21, gav jag mig ut på min runda.

2h promenad var ingen bra uppladdning, redan efter ungefär 500m så kände jag för att stanna, vända och gå hem. Men tänkte Pannben, Pannben, Pannben! Sprang vidare och försökte hålla tempot uppe. Målet var nämligen att springa i tävlingstempo, 6.00 min/km.

Halvvägs började jag få ont i högra höften, inte bra. Men sprang vidare. Bröt av två gånger när det gjorde för ont, men bara korta sekvenser. Vid tredje stoppet, med drygt 1km kvar, så hade jag listat ut att det var skons fel, den satt för hårt. Stoppade klockan och knöt om min sko. Sista kilometern gick som en dans! Sista biten är genom ett villaområde, och jag brukar tänka: En garageuppfart till! Igår ökade jag lite för varje garage uppfart, och tillslut gick det så fort att jag trodde jag skulle snubbla på mig själv.

Totalt kom jag in på en tid av 48:23, som ger ett tempo på 6:01 min/km. Det är jag helt klart nöjd med! Så skönt var det att sen hoppa direkt in i duschen och vidare ner i sängen. Somnade som en stock!

Idag tycker jag det är synd att jag inte kom på att det var skon som spökade med en gång. Viss smärta i höften sitter kvar, jag haltar lite lätt. Men det känns som att smärtan sitter i musklerna, och inte något mer vitalt.

Idag blir det vila och hoppas det går över till imorgon. För då är det planerat en gruppträning, ett par kollegor och jag ska springa en mil.





Iskalla Intervaller

24 06 2012
Jag sköt upp helgens träningspass in i det längsta. Skulle egentligen ha sprungit redan på lördagen, men hade lite för mycket skallebank för att orka (läs vilja).
 
Idag hade jag visserligen inte ont i huvudet, men jag sköt upp löpturen in i det längsta. Gled till och med runt i mina löpkläder halva eftermiddagen och hittade på andra saker att göra.
 
Tillslut gav jag mig själv en spark i rumpan och gav mig av. Naturligtvis regnade det ihärdigt under hela passet. 5×5 min med 2 min vila stog det på schemat. Jobbigt var det, men måste säga att mitt pannben har blivit hårdare. Lägger inte av alls så lätt som jag gjorde i början, lägger inte av alls faktiskt. Skriker högt istället, och kämpar vidare.
 
Idag var största problemet att det blev så rackans kallt i pauserna. Tightsen blev riktigt kalla när dom blev blöta. Men desto skönare att sen komma in och mysa ner sig i soffan efteråt, nöjd och belåten!




Nytt distansrekord!

21 06 2012
Idag har jag sprungit 12 km! Konstant! Känns fantastiskt! Helt otroligt!
 
Ett skönt flow och en bra ljudbok gjorde rundan behaglig. Runt 7 km var det jobbigt, men jag bara matade på. Sista kilometern försökte jag kräma ur det sista, jobbade mig fram garageuppfart efter garageuppfart. Totalt blev det en tid på 1:24:38. Tempo 6:55 min/km.
 
Trots att jag är väldigt nöjd med rundan, så oroar jag mig lite över tiden. Hur ska jag kunna springa en mil på 60 min om drygt 3 veckor?




Flow!

19 06 2012
Idag stog det ett tröskelpass på schemat. 5 km, 3 min vila, 2 km.
 
Laddade med lite nybakade snickerskaka innan jag gav mig ut. Det jag tar med mig från dagens träningspass är framförallt det flyt jag hade i steget. Kändes som jag hittade ett bra tempo, inte för fort, inte för långsamt.
 
Femte kilometern var tung, speciellt i uppförsbacken, det riktigt brände i låren och rumpan. Men jag bet ihop och skrek högt rakt ut. Pannben, pannben, pannben! Lyckan att komma upp och sedan få en välförtjänt 3 min paus.
 
Tider då. Första 5 gick i 5:58-tempo och de sista 2 i 5:49-tempo. Totalt, inkl pausen, blev tempot 6:15, åter igen ett nytt personbästa! Det kändes bra! Kände mig ju trött och sliten sist, men idag kände jag att träningen nog börjar ge lite resultat!
 
Ser dock inte fram emot 12 km på torsdag. Hoppas jag kan hitta samma härliga flow då!




Trött och seg

16 06 2012
Idag gav jag mig ut för intervaller. 4 min – 75s vila – 2 min – 60s vila x3. Klantade mig och slog i benet i sängstommen när jag bäddade på morgonen, så hade lite lätt ont strax under knäet när jag gav mig av. Det kändes dock inte under löpturen men nu när jag stelnat till lite känns det igen.

P g a den invecklade intervallen så var det svårt att hålla reda på hur lång varje intervall blev, så jag nöjde mig med ett genomsnittstempo.

Kände mig trött och seg i kroppen, men kämpade på. Genomsnittstempot landade på 5:30 min/km. Skulle ligga mellan 5:45-6:05 så jag är rätt nöjd ändå.

Tycker inte det är så svårt att springa fort, problemet är att orka spring fort länge…





Min Mil

14 06 2012
I did it! Jag sprang en mil!Bestämde innan jag gav mig ut att dokumentera min löprunda, ett foto vid varje kilometerpassering. Det hjälpte mig att fokusera på en kilometer i taget.

Jag satte av långsamt och det blev en behaglig löptur. Inte för att jag inte var trött när jag kom hem, men hade nog kunnat kräma ur lite till. Tycker det är svårt att bara öka farten lite grann. Totalt blev det en tid på 1:10:31, tempot 7:04 min/km.

Lite besviken blev jag nog att tiden blev sämre än sist jag sprang en mil, men det viktiga var ju att ta mig runt springandes hela vägen. Det gjorde jag! Stannade inte ens för att ta bilder, så en del är lite suddiga. 🙂

1 km – 2 km – 3 km – 4 km – 5 km

6 km – 7 km – 8 km – 9 km





Sura äpplet

14 06 2012
Idag måste jag bita i det sura äpplet, springa en mil. Trillade över denna bilden på Facebook, hoppas kunna ta mig hela vägen till toppen under min runda ikväll.

Återkommer med rapport senare ikväll.





Anmäld!

13 06 2012
Då så var jag anmäld till Viktorialoppet den 15/7!

Hoppas på en tid runt 60 min.





Ändrade planer

12 06 2012
Fick lite banning av Ida i torsdags när jag ställde in intervallerna, och det verkar gå trögt med att få ett nytt löpband till gymmet. Tack! Det behövde jag!

Egentligen skulle jag egentligen springa en mil i 6:30-7:30-tempo, men hade verkligen ingen lust!

Så efter att ha tittat och räknat lite på kartan hur långt jag skulle springa på 5 min för att ligga i rätt tempo så gav jag mig ut på mina intervaller istället. Dvs 4x5min i 5:55-6:15-tempo med 2 min vila.

Implementerade en övning vi gjorde med Jessica Gylfe. Sprang mina första 5 min och drog sedan ett streck. Sen ska man hinna springa hela vägen tillbaka efter pausen. Sen samma runda en gång till för att försöka slå distansen.

Jag lyckades inte riktigt men resultaten blev:

1: 970m, 5:09 min/km
2: 910m, 5:29 min/km
3: 970m, 5:09 min/km
4: 1000m, 5:00 min/km

Jisses säger jag bara! Gick det så fort?! Ja, jobbigt var det ju. Väldigt långt ifrån det tempo det skulle vara, men åt rätt håll! Jag som inte trodde att jag skulle kunna hålla tempot uppe.

Nedjoggen blev en powerwalk upp för backen för att komma hem igen. Sen satte jag mig och njöt i solen i mina nya utemöbler!





Glädje!

9 06 2012
Idag for jag en tur till stora staden för att sätta sprätt på min skatteåterbäring!

De röda tightsen jag suktat efter finns nu i min ägo! På rekomendation gav jag mig sen till InterSport Samarkand och fick hjälp att prova ut ett par riktiga löparskor av en mycket trevlig försäljare. Började med att ställa mig på en glasskiva där man kunde se hur foten belastades. Hade en jämn och fin belastning med lagom mycket hålfot. Sen togs bilder på mina hälsenor, raka och fina. Endast på en bild syntes yttepytte lite pronation på högerfoten.

Han förklarade de olika skorna i de olika prisklasserna och jag valde att lägga ganska mycket för att få ett par bra skor! Tillslut blev det ett par lila Adidas för 1300:-

Jag var lite emot färgen först, lila är fint, men hur skulle det gå ihop med mina röda tights och turkosa linne? Jag är är en såndär jobbig människa som vill att allt ska matcha. Tja, man kan ju säga att jag är en rejäl färgklick när jag är ute och springer. Jag älskar färg och det kan säkert glädja någon längs vägen!

Men hittar jag så blir blir det nog ett lila linne framöver. Ett som inte har sömmar i sidorna så man slipper få skavsår i armhålorna. Börjar känna mig lite som en prylbög 🙂

Sen var jag naturligtvis tvungen att prova mina nya prylar. På dagens schema stog Tröskelträning. 4+2km, med 3 min vila, i 6:10-6:25-tempo.

Jag har inte riktigt koll på hur fort det går när jag springer, men skrev upp på handen hur lång tid det skulle ta i rätt tempo. Satte av i ganska högt tempo, lite fortare än vanligt tänkte jag, brukar ju ligga på 6:33-6:48 min/km.

Och fort gick det. Första 4km gick på 24:02, dvs 6:01 km/h, och efter 3 minuters vila gick de sista 2km på 11:22, dvs 5:46 min/km, trots att jag var kissnödig och fick stanna och knipa ibland. Snitt-tempot blev 5:54 och räknar man in pausen blev det 6:25 min/km. Tjoho! Nytt personbästa, även inkl pausen!

Lite credit får jag kanske ge utrustningen, det var stor skillnad med riktiga skor och att slippa byxor som kladdar fast i benen. Men jag ger mig själv lite cred också, när det blev jobbigt så tänkte jag ”pannben” och sprang vidare! Såhär efteråt känns det fantastiskt!