Kettlebell

26 01 2013

Gårdagens träning var inte som vanligt!

Vi hade prova-på-träning med Kettlebells. Började med lite teori. Hängde inte riktigt med men jag har aldrig satt mig in i teorin bakom vanlig styrka heller. Huvudpoängen var iaf att man inte isolerade en muskelgrupp utan arbetade med hela kroppen.

Det fanns 3 vikter, 8kg, 12kg och 16kg. Jag blev tilldelad 8kg vikten.

Det var mycket teknik för att få den rätta knycken. Olika övningar med tvåhandsfattning, enhandsfattning, lägga upp vikten på bröstet eller på rak arm upp i luften.

De sista två övningarna fick mig att undra om de inte fanns vikter med vaddering. När vikten roterade runt så slog den mig på axlar och handleder, så jag har tjusiga blåmärken där idag.

image

Som avslutning gjorde vi en övning där man låg på golvet, med vikten på rak arm. Sen skulle man ta sig därifrån till stående genom olika steg. Med höger arm i luften gick det. Väldigt tungt men det gick. Med vänster arm kom jag bara till knästående sen tog krafterna helt slut och jag tappade vikten i golvet. Jag skulle nog haft en lättare vikt.

Idag har jag iaf grym träningsvärk i baksida lår och som sagt blåmärken lite här och var. Gick en promenad, men det gick långsamt och med korta steg. Hoppas inte det blir ännu värre imorgon.

Annonser




Skidskola del 2

21 01 2013

Nu har del 2 av 3 i Pops skidskola kommit. Mycket lärorikt, men jag har ju inte riktigt fått till diagonalåkningen än så får nog vänta med stakningen.

Pops går i skidskola (del 2)

Tränaren i videon hade också skrivit en skidskola till lokaltidningen i Kalmar/Öland. Stog i princip samma saker som de visar här. Men all kunskap jag kan hitta är uppskattad!





Stig-Helmer

19 01 2013

Idag gav jag mig mot ostkusten för kalas. Passade då naturligtvis på att stanna till i Svartbäcksmåla för en ny dust med backarna.

Jämfört med på julafton så kryllade det av folk där idag. Men jag kom precis lagom, men när jag skulle hem stog det bilar en bra bit längs vägen.

Spåren var inte dragna likadant som sist, tycker det är svårt att hitta och veta vilket spår man ska välja.

Tog ett som verkade bra. Där fanns en lagom backe för mig att träna på. Det gick ju klart bättre att saxa sig uppför! Lyckades utan att korsa skidorna och snubbla.

Åkte en bit till sen vände jag på ett ställe som det såg ut som många vände på. Det innebär att det var samma backe nerför igen. Tvekade och försökte hålla igen på farten. Men det var bara att hålla i sig och åka. Gick bra ganska långt, men spände mig och stog alldeles för upprätt så jag hamnade tillslut i baklut och damp i backen. Kände mig ungefär som Stig-Helmer.

Tog mig uppför ett par små backar till, men sen fastnade staven för mig på något vänster så jag stöp igen. Landade illa på min tumme. Så tog mig bara tillbaka till parkeringen, så fick det vara bra för idag.

Blev totalt 2,6km på ca 32 min. Helt ok tycker jag!

Sen stog jag en stund och betraktade parkeringskaoset medan jag åt mitt mellanmål, innan jag åkte vidare. Betydligt nöjdare än sist jag var där!





Bröstsimsteknik

17 01 2013

Nämnde ju att jag försökte fila på min teknik när jag var och simmade sist, men inte visste om jag gjorde rätt. Hittade nu denna video, och jag tror jag är på rätt spår iaf. Det är bara min armteknik som inte är något att hurra för, tar väldigt korta armtag för jag tycker inte jag hinner längre innan jag måste upp och andas.

Får experimentera lite till nästa gång.





Lätt panik

15 01 2013

Det var fredag och under helgen skulle en udda form av klassiker/triathlon-tävling gå av stapeln. Det var simning på fredagseftermiddagen, löpning på lördagseftermiddagen och cykling på söndagen.

Av någon anledning så glömde jag bort fredagens simning och hann få lätt panik innan jag fick höra att man kunde simma om på söndagen. Men av någon anledning simmade jag och en till om tidig lördag morgon istället.

I pausen som då blev mellan simningen och löpningen kom jag på att: Jag har ju ingen cykel! Så började ringa runt och leta efter en som jag kunde låna. Lätt panik igen!
Om jag fick tag på någon cykel vet jag inte för ungefär här vaknade jag ur min dröm. Får en känsla av att det är mycket träning i mitt huvud just nu. Simningen kommer säkert av att jag simmade i helgen och jakten på cykeln för att jag snart ska köpa mig en cykel. Löpning blev det ingen i drömmen, och det är det inte mycket av i verkligheten heller just nu.

The mind works in mysterious ways!





Simglasögon

12 01 2013

Idag gav jag mig av till simhallen. Behöver få mer vattenvana.

Idag stog jag inte på kanten innan jag klev i, men det tog en stund innan jag vågade ta första simtaget. Förstår inte varför jag tycker det är så obehagligt.

40 längder var planen. Första 500 m simmade jag 50 m i stöten och det var mycket folk i bassängen.

Försökte tänka på tekniken. Vet förstås inte om jag gör rätt men det kändes rätt bra. Förut har jag fått ont i nacken av att hålla huvudet över vattnen. Inte alls skönt!

Men jag har läst på lite och försökte hålla huvudet mer rakt och det hjälpte faktiskt. Första längderna tyckte jag var otäcka, fick massa vatten i näsan!

Men jag fick så småningom in en bra takt. Andades in genom munnen när jag var över vattnet och släppte sen ut det genom näsan under ytan vilket gjorde att jag slapp få in vatten i den.

Resterande 500 m simmade jag 4 längder i stöten och nu började folket trappas av.

Innan jag åkte hemifrån hittade jag ett par gamla simglasögon. Riktigt simpla och typ köpta på en leksaksaffär. Jag ser ju knappt något utan mina vanliga glasögon så jag vågade inte använda simglasögonen förrän det minskat med folk.

Glasögonen hjälpte en hel del. Slapp få in svidande vatten i ögonen men behövde inte blunda och tappa riktningen. Men de immade naturligtvis igen och tog in vatten. Det blir nog till att köpa ett par ordentliga slipade simglasögon.

image

Snygglo i mina brillor!





Djur i bur

11 01 2013

Som ett djur i en bur kände jag mig på gymmet idag. Nu när jag har vant mig vid friheten på mina löprundor så känns det inte alls lockande att stå och svettas in en liten lokal.

Men eftersom det kommit sånt där vitt nu igen och grupppasset blev inställt så bokade jag in mig på Crosstrainern.

Lekte lite med de olika förinställda programmen. Började med 20 min Weight Loss. Efter en drickapaus blev det ett intervallpass på ca 20 min också.

Jobbigt var det, men nu är jag nöjd och glad och kroppen spritter full av endorfiner!