Old School

28 04 2013

Min telefon är på sista livet efter att jag tappat den i marken. Idag var den helkonstig. Kunde inte öppna någonting och programmen hängde sig i ett.

Det tog emot att ge sig ut och springa idag, så pass att det lockade mer att städa än att springa. Då är det illa!

Till slut kom jag ut, men pga telefonproblemen fick jag inte Runkeepern att fungera. Jisses vad gjorde man innan smartphonesens tid?

Blev till att köra old school. Sprang en välkänd runda, tog med mig en penna, noterade tiden vid ett par tillfällen på vägen.

Hade en liten nyckelknippa i fickan. Den hoppade så fint med takten och gjorde att jsg kom in i ett riktigt flow. 18 min kom jag innan jag gå-pausade första gången. 18 min! Kändes helt otroligt!

Rundan, som är 4 km lite drygt, tog 29 min. Så nöjd kände jag mig med det!

Stretchade ordentligt, så jag inte ska få ont som sist, och nu känner jag mig ganska redo för milen på onsdag!

Annonser




Tummen ur!

25 04 2013

Idag fick jag med hjälp av en kollega att få tummen ur att komma ut på en löprunda.

Blev lite drygt 6,5 km förbi ridskolan. Första biten var som vanligt jobbig. Först att hitta andningen, sen krampar vaderna nästan ihop.

När det sen började släppa i benen så somnade den vänstra halvan av min högra häl. Vet inte varför bara. Lossade på skosnöret men den ville inte komma igång igen. Suck.

Hade det inte varit för den domnade foten så kändes det rätt bra. Inte trött i varken andningen eller benen.

Mindre än en vecka kvar till Växjöloppet!





Framme!

19 04 2013

Idag har jag kommit fram! Till min destination på min vandring till Wales. Känns riktigt bra, men också lite vemodigt. Vad ska jag göra nu, vart ska jag gå?

Något som jag ska göra är iaf att planera upp min faktiska resa till Wales. Men jag tror jag skippar att gå denna gång, det får bli flyget.

Efter kartorna finns lite statistik.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Avresa: 26/1 2012

Passerat småländska/skånska gränsen: 6/2 2012
Passerat svenska/danska gränsen: 13/3 2012
Passerat dansk/tyska gränsen: 16/4 2012
Passerat tyska/nederländska gränsen: 21/8 2012
Passerat nederländska/belgiska gränsen: 8/9 2012
Passerat belgiska/franska gränsen: 29/10 2012
Passerat franska/brittiska gränsen: 8/11 2012
Passerat engelska/walesiska gränsen: 11/2 2013

Ankomst: 19/4 2013

Antal dagar: 450 dagar

Distans: 2 090 630m ≈ 2 090 km ≈ 209 mil
Genomsnitt: 4,64 km/dag





Sista löpträningen

18 04 2013

Idag var det dags för sista löpträningen innan Växjöloppet. Bara två veckor kvar nu!

Vi började med en liten lek. Tanken bakom var att inte tänka så mycket på att man sprang om jag förstod det rätt. Vi fick en lapp mef ett par färger på och en penna. Sen skulle vi skriva ner vart vi hittade dem. Vi fick inte använda bilarna som stog på parkeringen. Rosa var klurigast, men hittade till slut lite graffiti på en arbetsbod som med lite fantasi såg rosa ut (kanske mer solblekt röd egentligen). Tyckte själv jag var lite kreativ på min lista.

image

Sen blev det lite teknikövningar och intervaller. Vi diskuterade hur jag ska utvecklas, jag har lite fastnat i min lunk. Kämpar hela tiden för att orka hålla den farten, att försöka öka då känns hopplöst. Men jag tycker egentligen inte farten är det viktigaste, utan satsar på uthållighet och längd. Fast på slutet kom Stellan bakom mig och vi var nästan framme. Då försökte jag verkligen öka och visst gick det men jag tar fullkomligt slut.

Jag fortsätter nog med mina gå-pauser och försöker öka antal minuter emellan. Det viktigaste är att jag tar mig runt Göteborgsvarvet, inte hur lång tid det tar.





Lunch-intervaller

11 04 2013

Idag var jag ute med en kollega på lunchen och körde intervaller.

Han är bra mycket snabbare än mig, men vi körde tidsintervaller, fram och tillbaka. Så när vi sprungit tillbaka så var vi på samma ställe igen. Totalt blev det 4×4 min med 2 min vila mellan.

Springer oftast ensam och sällan intervaller, så det var kul med lite omväxling!





Mitt löpsteg och mental styrka

6 04 2013

Idag har jag varit ute på en löprunda. Brukar ju köra med gå-pauser 5:2. Men kände för att blanda upp det lite, inte fokusera på längden jag sprang utan mer på tiden.

Så jag la upp en workout i Runkeepern som med 2 min gå-paus mellan var uppbyggd enligt följande: 5-6-7-8-7-6-5 min. Totalt blir det 56 min.

Tog det i vanlig ordning lugnt och stilla, det gäller att orka länge, inte att springa fort. Tänkte och analyserade mitt löpsteg under tiden.

Sist berättade jag för Jessica om att jag får så ont i vaderna. Då springer jag för mycket på framfoten tydligen. Så jag försökte medvetet sätta ner hälen lite mer i steget. Att jag bara kan kontrollera det är ett stort framsteg, tidigare har det bara varit en fot framför den andra. Jag fick inte alls ont i vaderna på samma sätt. Däremot fick jag under den sjätte kilometern känningar i benhinnorna, men sen under sjunde kilometern så gick det över igen så jag vet inte hur mycket jag ska bry mig om det.

Sen hade jag lite mentala funderingar också. Låter kanske som dubbelmåttsättning men det jag menar är funderingar kring hur jag ska göra för att vara mentalt uthållig. Att trappa upp minutrarna en i taget var en del av det. En minut extra är inte långt! Sen att det vände halvvägs gav lite ny energi med tanken att: nästa gång behöver kag inte springa lika länge! Bra när man börjar bli trött på slutet.

Ett annat sätt jag hittat är att inte titta för långt fram. Visserligen är det bra att ha blicken högt för att få upp höften och hållningen, men då ser jag hur fruktansvärt långt det är att springa. Så blicken kanske 5 meter framför mig i marken, så får jag tänka extra på höften istället. Det hjälper mig att vara kvar i nuet!

Det blev en riktigt härlig runda och jag kände mig så nöjd. Det allra bästa var att kunna njuta i solen efteråt!

image





Backträning

4 04 2013

Idag stog det backträning på schemat för löpträningen. Gäller väl att träna mycket det inför Lidingöloppet. Fast jag räknar nog med att gå i de värsta backarna, Aborrbacken är ju med även i tjejloppet.

Jessica pratar om att man ska titta högt för att få upp höften. Det är säkert bra för tekniken men det knäcker mig mentalt. Jag tittar i asfalten ett par meter framåt och bara tuggar på. Då slipper jag se hur långt jag har kvar upp. Tillslut känner man hur det börjar lätta i steget och man är uppe!

Har haft dålig motivation för att springa på sistone, brukar bli så när det börjar närma sig kritan. 7 v kvar till Göteborgsvarvet! Har iaf en plan för ett pass till helgen.