Mitt löpsteg och mental styrka

6 04 2013

Idag har jag varit ute på en löprunda. Brukar ju köra med gå-pauser 5:2. Men kände för att blanda upp det lite, inte fokusera på längden jag sprang utan mer på tiden.

Så jag la upp en workout i Runkeepern som med 2 min gå-paus mellan var uppbyggd enligt följande: 5-6-7-8-7-6-5 min. Totalt blir det 56 min.

Tog det i vanlig ordning lugnt och stilla, det gäller att orka länge, inte att springa fort. Tänkte och analyserade mitt löpsteg under tiden.

Sist berättade jag för Jessica om att jag får så ont i vaderna. Då springer jag för mycket på framfoten tydligen. Så jag försökte medvetet sätta ner hälen lite mer i steget. Att jag bara kan kontrollera det är ett stort framsteg, tidigare har det bara varit en fot framför den andra. Jag fick inte alls ont i vaderna på samma sätt. Däremot fick jag under den sjätte kilometern känningar i benhinnorna, men sen under sjunde kilometern så gick det över igen så jag vet inte hur mycket jag ska bry mig om det.

Sen hade jag lite mentala funderingar också. Låter kanske som dubbelmåttsättning men det jag menar är funderingar kring hur jag ska göra för att vara mentalt uthållig. Att trappa upp minutrarna en i taget var en del av det. En minut extra är inte långt! Sen att det vände halvvägs gav lite ny energi med tanken att: nästa gång behöver kag inte springa lika länge! Bra när man börjar bli trött på slutet.

Ett annat sätt jag hittat är att inte titta för långt fram. Visserligen är det bra att ha blicken högt för att få upp höften och hållningen, men då ser jag hur fruktansvärt långt det är att springa. Så blicken kanske 5 meter framför mig i marken, så får jag tänka extra på höften istället. Det hjälper mig att vara kvar i nuet!

Det blev en riktigt härlig runda och jag kände mig så nöjd. Det allra bästa var att kunna njuta i solen efteråt!

image


Åtgärder

Information

2 responses

10 04 2013
Macky

Hej Emelie!
Tycker du ska läsa boken ”Born to run”. Jag fick mycket mer motivation och löpglädje samt det är en hel del om löpsteg och människans utveckling. Sen är det en bra bok som jag knappt kunde lägga ifrån mig och det är ju ett plus.

18 04 2013
elimi07

Tack för tipset! Har ställt mig på kö på den på biblioteket, men helst hade man ju velat ha den som ljudbok så man kan lyssna och springa samtidigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: