Göteborgsvarvet 2013

18 05 2013

Fredag eftermiddag, efter en väldigt stressig dag på jobbet, packade vi in oss i en liten Ford Fiesta och styrde kosan mot Göteborg.

Långt in i handskfacket hittade vi ett gammalt blandband som vi spelade om igen. Stämningen var riktigt hög och härlig! Stannade till på Hamburger Hill i Värnamo för att kolhydratladda. En toppen uppladdning!

Lördagen fortsatte i samma toppen stämning. Först spårvagn (tidigare spårvagnsoskuld) till Slottsskogen för att hämta våra nummerlappar. Ett bra drag, kunde gå i lugn och ro samt tagga till lite.

Hem igen och käka brunch, det bjöds på diverse läckerheter! Den avnjöts ute i skuggan i ett härligt väder!

image

image

Vädret var ett riktigt gissel, för varmt egentligen. Första biten i Slottsskogen var olidlig, luften stod helt still! På den första bron började det blåsa lite lätt, rätt skönt!

image

I Eriksberg (hette det tydligen) blåste det upp till storm och det började regna. Kom runt ett hörn och det var som att springa in i en vägg. Väldig motvind och regnet blev till hagel. Blev helt dränkt! Många vattenpölar att trampa i sen.

Hade en strategi om hur jag skulle lägga upp loppet. Springa mellan varje vattendepå, gå en bit medan jag sörplade i mig lite vatten. Plus att gå över broarna. Det jag är mest nöjd med är att jag faktiskt höll mig till planen, med undantag för när hagelstormen kom och jag tog skydd ett tag. Sprang hela Avenyn, kändes så gött! Efter 17km började det gå utför, gick främst i uppförsbackarna. Avslutade sen med att försöka spurta sista biten, men det var lite för mycket folk. En tjej antog dock utmaningen, jag låg strax före men hon hade en växel kvar och susade förbi mig precis innan mållinjen.

Efter mål så höll jag på att börja gråta, jag var så trött men så stolt! Fy faan vad bra det kändes!

Det var många upplevelser runt banan! Första delen hamnade jag i takt med det springande bandet, en sprang runt med en bastuba, en spelade på sin ukulele hela tiden. Distrahera mig rejält och plötsligt passerade vi 7km-skylten och 1/3del var redan passerat. Sen var det en spännande period efter regnet där jag fick treva mig fram utan glasögon och sen var jag redan framme vid 10km. Mellan 12 och 14km blev det tufft första gången, visste inte riktigt vart jag var och väntade på den andra bron som aldrig kom (kändes det som).

image

Till slut kom den, enligt plan gick jag. Mitt på hörde jag ‘Heja Volvo!, vill du ha en kexchoklad?’. Åh, den var go’!

Fullpackad spårvagn tillbaka, sen en fantastiskt skön dusch Avslutade med grillpremiär, ett par halvljumna cider och äppelpaj. Livet är gött!

image

Frågan är bara hur det känns imorgon…

Annonser




Pasi Salonen

14 05 2013

Idag har vi haft kick-off för Friskvårdsprogrammet på jobbet! Känns skönt att företaget är villiga att investera i vår hälsa.

För att kicka igång allting bjöds det på en föreläsning med Pasi Salonen. Mycket inspirerande!

image

Han pratade om att måla upp sina mål som stora bilder i huvudet. Att kunna svara på frågan varför. Att våga göra segergester när man lyckas med något! Att även om du fått massor med positiv feedback så kan en enda negativ dra ner humöret. Om att man alltid har ett val. Att du bestämmer hur du vill att saker i dit liv ska vara fördelat.

Efter föreläsningen bjöds det på lite löptekniksträning. Vi fick känna på hur foten vill sätta ner sig naturligt, dvs med hela foten, inte på tå, inte på häl. Lätt framåt lutad med vikten på framfoten. Inte för yviga rörelser med armarna, med undantag för nedförsbackar (tills man lärt sig tekniken). Armarna bestämmer också kadensen, 180 steg per minut. Små korta steg i uppförsbackar.

Det kändes som vettiga saker alltihop, jag har bara lite svårt att måla upp ett mål samt svara på frågan varför. Det är nog därför motivationen tryter med jämna mellanrum. Ska fundera på saken!





Bokrecension

13 05 2013

image

Detta är boken jag precis läst. Jag vill bara se snygg ut naken av Jonas Colting.

Till en början tyckte jag den var intressant och inspirerande. Gjorde nästan att jag gav mig ut på en löprunda klockan tio på kvällen.

Men inga större nyheter, går väl ihop med min filosofi om gå-pauserna. Att man ska hålla träningen aerob, och undvika anareob.

Som jag nämnt tidigare gillade jag avsnittet om val. Försöker nu implementera det i min vardag.

Sen kom kosten och nja, det blev lite för invecklat tyckte jag. Samtidigt som det inte var tillräckligt detaljerat, hade gärna sett några menyförslag. Jag fortsätter nog med mina matlådor, men måste dra ner på sockret och chipsen.

En helt ok bok, lättsam och lite rolig. Får en 3a av 5 i betyg. Idag har jag varit på biblioteket och lånat en ny bok.





Det här kommer aldrig gå

12 05 2013

Gav mig ut idag för att genrepa inför Göteborgsvarvet tänkte jag. Jisses, det här kommer aldrig gå!

Sprang i 5 km, med två gåpauser. Tog mig ner till Rottne-vägen och kände mig jättenöjd. Tog en liten paus.

Det skulle jag inte gjort. Bröt ihop totalt mentalt. Var inte så trött i flåset men orkade knappt lyfta på benen. Slutade med att jag gick i princip alla 5 km hem igen. Suck!

Men jag ska runt om jag så ska gå hela vägen! Förhoppningsvis taggar jag till av alla kring evenemang. Det ska bli en upplevelse hur eller hur!





Val

11 05 2013

I boken jag läser har jag nu avhandlat kapitlet Val. Vi har en massa val att ta ställning till varje dag och de val vi gör kan förändra livet, en liten bit i taget.

5 tips för förändring:

1. Vad vill du förändra? Sätt upp ett mål.

Jag vill orka mer! Gå ner ett par kilo i vikt och hålla vikten. Jag vill orka hålla igång hela dagen och få en bättre koncentrationsförmåga.

2. Hur vill du förändra?

Jag behöver äta mer näringsrikt, bara äta chips/dricka läsk på fredag/lördag. Jag behöver hålla mina träningsmöten med mig själv.

3. Varför vill du förändra?

För att jag ska orka mer och bli en gladare person!

4. Börja smått men ofta. Kontinuitet!
5. Ha tålamod!

Jag stod i mataffären idag och insåg att jag borde handla till veckans matlådor. Brukar ha en välplanerad lista/plan när jag går och handlar, men ordning och redan börjar glida mig ur händerna.

Tänkte till och insåg att det bara är en vecka kvar till varvet, kolhydratsladda! Klassiska spagetti och köttfärssås. Försökte göra smarta val. Inte välja så mycket processerat. Passerade tomater och soltorkade tomater slank med ändå. Sen blev det köttfärs och färska champinjoner.

När tankarna sedan gled mot chips och läskhyllorna så gjorde jag ett aktivt val. Istället köpte jag en halv honungsmelon och en påse mandlar.

Baby steps, baby steps!

Nu ska jag göra det aktiva valet att ställa mig och diska så det blir någon form av ordning här.





Klämträning

10 05 2013

Sitter och tar igen mig efter ett hårt Tabata-pass. Ska snart hoppa in i duschen. Klämfredag och ingen vanlig fredagsträning. Men jag och en kollega som också jobbade satte ihop ett eget pass.

Det blev Tabata med bl a styrkeövningar från löpträningen. Sneda magmuskler, kissande hunden, plankan, tåhävningar och mountain climber. Man, den sista är jobbig!

Sen körde vi lite boxning på det, känner mig alldeles skakis i armarna nu. Avslutade med ruscher. Försökte maxa i 20s för att sen få vila 10. Funkade rätt bra, 20s är ungefär vad jag orkar när jag försöker pressa mig. Men flåsig värre efter 8 omgångar.

Känner mig tillfälligt lite mer taggad, dels pga passet nu men även pga en bok jag fått låna. Ytterligare en väntar på mig på biblioteket, ska hämtas på måndag.





Växjöloppet 2013

1 05 2013

Hemkommen igen efter att ha sprungit Växjöloppet. Fantastiskt väder för löpning!

Startade medvetet lugnt och första (och enda) backen kändes inte alls så jobbig som sist.

Hade förberett Runkeepern med gå-pauser men när första kom kände jag mig inte alls i behov av en. Så det blev att jag sprang fram till första vattendepån och sen gick jag medan jag försiktigt surplade i mig vattnet.

Till andra och tredje depån sprang jag konstant men efter sista så gick det utför. Kändes så långt runt hela sjön. Samtidigt började min höft/rumpa värka. Inte olidligt men inte särskilt skönt. Gick ibland men bara korta sträckor. På slutet var vi tre tjejer som kämpade tillsammans. Jag kom först i mål av oss! Fick lite extra pepp på slutet från några kollegor.

Lite roligt är att träffa folk som man pratat med tidigare. T ex var han från Anderstorp där, som sprungit ett maraton på Kilimanjaro. Och en som jag pratade med på Väckelsångsloppet.

Sen kommer det kollegor som jag aldrig pratat med eller vet vilka det är och tilltalar mig vid namn och frågar hur det gått. Vi är iofs inte så många tjejer så det är kanske lättare att hålla reda på oss.

Något som jag inte blir klok på är varför jag kallsvettas så på lopp. Märker det inte när jag är ute och tränar men på lopp blir jag alldeles kall, framförallt om överarmarna och i hårfästet. Fruktansvärt obehagligt är det och ibland känns det som jag ska svimma. Otäckt!

Resultat blev 1.08.12, ungefär en minut långsammare än förra året, men det skiter jag i! Iår är målet Göteborgsvarvet!

image