Val

11 05 2013

I boken jag läser har jag nu avhandlat kapitlet Val. Vi har en massa val att ta ställning till varje dag och de val vi gör kan förändra livet, en liten bit i taget.

5 tips för förändring:

1. Vad vill du förändra? Sätt upp ett mål.

Jag vill orka mer! Gå ner ett par kilo i vikt och hålla vikten. Jag vill orka hålla igång hela dagen och få en bättre koncentrationsförmåga.

2. Hur vill du förändra?

Jag behöver äta mer näringsrikt, bara äta chips/dricka läsk på fredag/lördag. Jag behöver hålla mina träningsmöten med mig själv.

3. Varför vill du förändra?

För att jag ska orka mer och bli en gladare person!

4. Börja smått men ofta. Kontinuitet!
5. Ha tålamod!

Jag stod i mataffären idag och insåg att jag borde handla till veckans matlådor. Brukar ha en välplanerad lista/plan när jag går och handlar, men ordning och redan börjar glida mig ur händerna.

Tänkte till och insåg att det bara är en vecka kvar till varvet, kolhydratsladda! Klassiska spagetti och köttfärssås. Försökte göra smarta val. Inte välja så mycket processerat. Passerade tomater och soltorkade tomater slank med ändå. Sen blev det köttfärs och färska champinjoner.

När tankarna sedan gled mot chips och läskhyllorna så gjorde jag ett aktivt val. Istället köpte jag en halv honungsmelon och en påse mandlar.

Baby steps, baby steps!

Nu ska jag göra det aktiva valet att ställa mig och diska så det blir någon form av ordning här.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: