Tillbaka på marken

25 06 2013

Igår bar det av på en löprunda. Den första sen Göteborgsvarvet.

Lite skillnad jämfört med cyklingen. Kroppen tar bra mycket mer stryk. Andningen blir mycket mer ansträngd.

Ont fick jag också, på insidan av smalbenet/vaden. Strålade från hålfoten upp bakom fotknölen. Inte skönt alls, men idag känner jag inte av det.

4km blev det iaf. Nöjd att jag sprang hela vägen, även om det gick långsamt.

Nu blir det fokus på löpningen igen, Victorialoppet stundar om ett par veckor!

Annonser




Upp och ner

18 06 2013

Det går verkligen upp och ner när man cyklar och då menar jag inte bara vägen.

Tog emot att ge sig ut idag, men tillslut kom jag iväg. Hade tänkt cykla runt Madkroken, men när kommit ca 6-7km och det började göra ont så bestämde jag att bara cykla ut till 23an och sen vända tillbaka.

Min karaktär gick verkligen upp och ner under passet. Trots att jag redan bestämt att korta av rundan, så var det så illa en bit att jag höll på att vända där och då. Men det var inte långt till vägen och jag kämpade på!

image

Väl där tog jag en liten paus, åt en liten torkad persika som jag hade med mig. De där fickorna bak på tröjan är bra praktiska!

Sen var det med pigga ben som jag trampade hemåt igen. Ungefär halvvägs. Sen började det ta emot igen. Men det var bara att kämpa på, hem måste jag ju komma.

Det enda som är jämnt är snitthastigheten. Har legat mellan 21 och 22 km/h på alla mina pass hittills.

Ner var också när jag mötte en timmerbil på den smala vägen, hua! Men det vägdes upp lite senare när det kom ett rådjur skuttandes över ängen!





Ont på diverse ställen

12 06 2013

Varför ska det ta emot så att ge sig ut och träna, när man vet att det är så skönt att komma ut och röra på sig? Fast det blev lite jobbigt mot slutet. 🙂

I två dagar har jag skjutit upp nästa cykeltur. Men idag bar det av. Jag försöker utöka successivt, men det är lite svårt, vägarna går ju som dom går. Så från 12 km sist blev det lite drygt 23km. Tog ändå ”bara” ca 1h.

Trampade iväg med bra känsla i benen. Förutom ett par mindre backar uppför så går det mest neråt till en början. Sen gav jag mig ut på okända vägar, och det gick än upp än ner. Aldrig kändes det som skulle jag komma till vägen där jag skulle svänga. Där gick fruktansvärt långsamt en period och inte blev det bättre av att jag nästan körde över en orm. Den låg precis i dikeskanten och väste åt mig. Min omedelbara reaktion var att släppa pedalerna och dra åt mig fötterna. Hua!

Fick lite mjölksyra och vissa backar kändes det som att det gått fortare att gå uppför. Men jag kämpade på och efter ett par härliga nedförsbackar så kändes benen piggare igen.

Så var det bara den långa raksträckan hem igen. Jag hade lite vatten med mig idag och testade att dricka. Få tag i flaskan gick bra, men det blev rätt vingligt när den skulle på plats igen.

Idag var det bättre med knogarna, påminde mig själv hela tiden att inte hålla så krampaktigt i styret. Däremot fick jag ont på diverse olika ställen. Mellan benen började det ömma redan efter ca 7km. Sista biten var olidlig! Sen kändes det mycket i rygg och axlar, lite i nacken. Får se vad det kan bli för träningsvärk av det imorgon.





Lite förtjust

7 06 2013

En tur på cykeln, kan det bli bättre en fredagkväll? Det kan det möjligtvis, men jag börjar gilla det! Vinden i håret, tjoho!

Blev en 12km runda och låren funkade rätt bra hela vägen. Det är bara backarna som är kämpiga, hoppas det kommer med tiden.

Ett annat bekymmer är att jag håller i mig för glatta livet. Håller så hårt i styret att jag knappt kan väckla ut fingrarna efteråt. Inte bra! Vet bara inte vad jag ska göra åt det.

Ca 34 min tog det, rätt skönt också att få ett rejält träningspass på såpass kort tid. Effektivt!

Lite drygt 8ggr så långt och Tjejvättern är fixad. Känns inte omöjligt!





Äntligen cykel!

4 06 2013

Idag fick jag låna en adapter så jag kunde pumpa mitt punkterade däck. En sådan liten manick ska jag införskaffa så fort jag får möjlighet.

Efter det blev det en kort tur i det fina vädret. Ville inte åka för långt innan jag visste hur jobbigt det är.

Drog på mig mina fina cykelkläder, jisses, man ser ju inte klok ut! Sen hjälm på det!

Det var inte så farligt jobbigt faktiskt, men det kommer väl med längden på passet. Kändes inte särskilt ansträngande i andningen, men reflekterade över att jag andades annorlunda än när jag springer. Under löpningen profylax-andas jag typ 🙂

Däremot tog det emot i låren. Speciellt i uppförsbacken, växlar bara ner, ner, ner och det går jättelångsamt uppför. Samtidigt oroar jag mig lite för att dra på mig mjölksyra. Måste undersöka det där lite mer.

Det blev 6.19km på 16:58, hastighet 21,95 km/h. Det sa mig inte så mycket egentligen, men efter att ha tittat och jämfört på cykla.se. Inte så tokigt kom jag fram till.

Det bästa är förstås att njuta i solen efteråt med ett glas kall dricka! Ser framemot nästa,  lite längre, pass.

image





Tystnad

2 06 2013

Oj vad tyst det är här inne! Inte bra, för det betyder att jag inte tränar som jag ska.

Tanken nu efter varvet var att jag skulle cykla ungefär fram till midsommar för att få lite variation i träningen.

Började ambitiöst och cyklade till jobbet i en vecka. Sen fick jag punkis, och det är ungefär där jag är nu. Har lyckats byta slang, men har inte kunnat få i någon luft igen. Det var ju en annan ventil så jag kunde inte bara gå till macken och pumpa. Suck!

Naturligtvis borde jag har sprungit istället. Men det har inte blivit av. Extra illa är att jag nu inte har så mycket vardagsmotion som när jag hade hästen.

Fokus just nu ligger istället på kosten. Försöker äta så lite processerad mat som möjligt. Matlådor fyra dagar i veckan sitter rätt stabilt nu. En dag unnar jag mig en kebab eller hamburgare.

Däremot är kvällarna värre, tycker det är så smidigt att slänga in en PanPizza i micron. Är det fint väder brukar jag lyxa till det med en mozzarella-sallad, men det kan man ju inte äta var dag. Nu har jag laddat med några burkar champinjonsoppa. De är visserligen processade, men jag tänkte inte så långt när jag stod i butiken och velade. Bättre än PanPizza iaf. Som nödraketer köpte jag ett par mealbars för de där dagarna när jag inte har lust att göra någonting. Men jag behöver tips på vad jag kan äta till kvällsmat som är enkelt att laga. Det får inte bli för mycket disk, det är där skon klämmer. 🙂

Helgerna ska vi bara inte tala om. Igår åt jag en påse ostbollar (visserligen det enda snackset denna veckan). Idag har jag ätit soppa. Söndagarna är jobbigast, då vill jag gärna tristess-äta. Denna dagen har jag tagit mig igenom med lite mörk choklad och några mandlar.

Idag har jag iaf gått en promenad, alltid något!